Followers

11/10/2010

Air sangat penting


Dulu masa gua baru main gym, gua takut nak minum banyak. Lepas coach gua tegur baru gua minum. Actually, air sangat penting bagi ahli sukan. Kesilapan besar kalau bersukan tapi kurang minum air.

Lebih-lebih lagi bodybuilder yang guna sumplement.

Air sangat penting untuk mereka. Kenal Buda Ak Ancha? Ahli bina badan negara. Kalau lu orang tengok facebook dia tertera dia punya tagline, " hati biar kering, badan biar basah."

Kalau tanya doktor pun, dorang pun suruh minum air bebanyak. Kalau boleh minum air kosong yang biasa. Maknanya tak sejuk la. Kalau nak yang sejuk boleh, tapi gua boleh umpamakan enjin kereta yang tengah panas di simbah air sejuk. Apa akan jadi. Lu pikir la sendiri.

Masa gua ambil lipo 6 x, coach gua dah warning awal-awal. Makan sayur banyak-banyak. Pastu minum banyak-banyak.

Sayur dan buah tu vitamin. Boleh recover sel-sel dalam badan. Air pula penting untuk badan. Untuk mengawal suhu dalam badan.

Tau tak ape jadi kalau tak ikut arahan ni, boleh jadi gout, mandul, sakit tulang belakang, dan sakit buah pinggang.

Bahaya kan. Orang nak main sukan ni nak sihat. Tapi makin sakit pula. So kene bijak.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

strongest men! are U dare?

click bebanyak cepat