Followers

15/11/2010

Control makan


Kalau trainning bagai nak gile, tapi balik melantak...jangan mimpi nak jadi body builder...

Pedih juga ayat ni kalau gua bagi kat bebudak kat gym.Relax, gua pun selalu kena bakar masa dulu. Masa badan gua berlemak secara lebihan, gelebeh sana dan sini dan berat cecah 110 kg. Trainning bagai nak gila. Balik gua lantak je oblong kambing double chese blackpaper 2.

Setelah kesedaran timbul, gua kaji. Gua tanya otai-otai. Satu je formula gua dapat. Rugi kalau trainning bagai nak gila, tapi tak ada perubahan. Baik main bola dari pergi gym.

Memang susah nak jaga makan. Lebih-lebih lagi bila lepas workout. Mesti nak kena megy goreng telur mata punya. Tak pun nasi lauk ayam kuah kari banjir. Semua tu memang menguji semangat nak diet. Sebab tu kena sabar.

Kalau nak maitain badan kita, its okey untuk lanyak apa-apa yang halal untuk di lahap. Tapi kalau ada hati nak ubah bentu badan, kena ubah gaya makan. Kena ubah gaya latihan. Baru jadi.

Anjakan paradigma.

Let say nak kurus. Nak buat macam mana. Ok, gua dah research dalam hal nak kurus dan gua dah apply. Dan ini juga berdasarkan ujikaji yang gua buat kat badan sendiri.

Kita kena makan 6 kali sehari. Tapi kene ingat, setiap meal adalah umpama makan 3 keping roti gardinea. Senang cerita macam ni.

Pagi-sarapan berat sikit. Kalau boleh kurang minyak.
Pukul 10- makan kuih atau sekeping roti.
Lunch-makan sup sayur campor. Daging sikit
Petang-sekeping roti
Sebelum magrib-sup sayur campor'
Malam-buah-buahan.

Ni kalau nak diet la. Ini amalan gua. Tapi gua adjust mengikut keadaan. Tu terpulang dengan kreativiti lu.

Trainning pula macam mana?

Nak turun kan berat, kardio dan weight trainning wajib buat. Contohnya macam ni. Before train, jog dulu. Gua dulu rajin jog. Paling kurang 2km. Pastu baru buat weight trainning. Weight trainning kalau boleh, buat yang superset. Sebab superset sangat berkesan untuk reducekan lemak.

So kena ubah. Baru badan berubah. Kalau kita masih trainning macam biasa, badan pun macam biasa la jadinya. Kenali badan, kenali kehendak kita.

Nak reduce ke nak build up?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

strongest men! are U dare?

click bebanyak cepat